نوع خاصی از چربی و کمک به کاهش وزن در انسان

 یک نوع رژیم غذایی که غنی از نوع خاصی از چربی می باشد سبب افزایش واقعی متابولیسم می گردد. این تحقیق توسط دانشمندان علوم تغذیه در دانشگاه تکنولوژی تگزاس انجام ونتایج آن در مجله ی The Journal of Lipid Researchمنتشر گردید.

 دانشمندان توانستند پس از تحقیق بروی موشهایی که دستکاری ژنتیکی شده بودند ساپلیمنت و رژیمی را ابداع کنند که می تواند سبب افزایش متابولیسم و کاهش خستگی عضلانی درانسان شود.

دکتر Patonوهمکارانش بروی آنزیمی تحقیق کردند که درماهیچه های اسکلتی افراد چاق سبب شکستن چربیهای اشباع میشود. برای بررسی عملکرد این آنزیم دکتر Patonوهمکارانش دردانشگاه  ویسکانسینبروی موشهای Madisonکه دستکاری ژنتیکی شده بودند و ماهیچه های آنها بطور ثابت این آنزیم را تولید می نمود، تحقیق کردند.

دکترPatonمی گوید: ما کار خود را بروی موشهای ترانس ژنیک انجام دادیم ما ژنی را که این آنزیم را تولید میکرد و بطور طبیعی عمل نمی کرد، برداشتیم و تنظیم آنرا خاموش کردیم تا فعالیت این آنزیم دائمی شود. ما دریافتیم  که در این حالت سرعت متابولیسم حیوانات درمقایسه با انواع طبیعی افزایش یافته و مصرف انرژی آنها بالا می رود ، با کمال تعجب مشاهده نمودیم که ظرفیت ورزشی این حیوانات نیز افزایش می یابد.

این آنزیم که SCD1   یا Stearoyl-CoA desaturase-1نام دارد سبب تبدیل چربی اشباع به چربیهای غیراشباع monoمی شود که چربیهای آسانتری برای متابولیسم می باشند. کبد با توجه به میزان چربی مواد غذایی مصرف شده این آنزیم را تولید می کند. دکتر Patonمی گوید: بافت های چربی این آنزیم را بطور تمام وقت برای یک تنظیم داخلی تولید می کنند.

تنها در بافت های ماهیچه ای که ورزش سنگینی انجام می شود یا در این نوع چاقی، عضلات اسکلتی این آنزیم را تولید می کنند. بعد از مقایسه ی ماهیچه های اسکلتی موشهایی که دستکاری ژنتیکی شده بودند با ماهیچه ی موشهای معمولی ، دکتر Patonو همکارانش کشف کردند که غلظت بالاتری از چربیهای غیر اشباع polyبخصوص اسید چرب linoleicدراین ماهیچه ها یافت می شود، درحالیکه اسید linoleicیک چربی ضروری است و تنها از خوردن مواد غذایی وارد بدن می شود.

بالا بودن غلظت اسید لینولیئک تنها بیان کننده ی یک واقعیت بود: موشهای دستکاری شده غذای بیشتری می خورند، اما گروه دکتر Patonمتوجه شدند که موشهای دستکاری شده نسبت به موشهای معمولی وزن کمتری دارند و از این مهمتر اینکه توانایی ورزشی آنها نسبت به موشهای معمولی افزایش یافته است.

دکتر Patonمی گوید: ما دریافتیم که در حیوانات دستکاری شده سرعت متابولیسم  افزایش می یابد. آنها مصرف  انرژی خود را بالا می برند و ظرفیت ورزشی آنها بطور چشمگیری افزایش می یابد. برای مثال بروی گردونه ی ورزشی(چرخ ورزش در قفس موشها)، موشهای طبیعی بعد از 7 تا 10 دقیقه خسته می شوند درحالیکه این موشها حدود 70 دقیقه بروی چرخ می دویدند، درنتیجه مسافت بسیار بیشتری را طی می کردند. این موشها جزئیات بیشتری را درمورد آنچه درماهیچه های اسکلتی اتفاق می افتد به ما نشان دادند.  وجود آنزیم SCD1بیشتر و اشتهای بیشتر درموشها به معنای وجود مقادیر بیشتری اسید چرب لینولئیک در بافتهای آنها است.

اسید چرب لینولئیک بخشی از DNAی سلولهای ماهیچه ای را که سلول را به ساخت  تعداد بیشتری میتوکندری وادار می کند، روشن می نماید و به تولید یک پروتئین مجبور می کند. این پروتئین به سوزانده شدن انرژی بیشتر از مواد غذایی اضافه و تبدیل آن به گرما کمک می کند- یک فرآیند سلولی بنام uncoupling.

درانسان انرژی استفاده نشده ومازاد بصورت چربی ذخیره می گردد درحالیکه این ذخیره ی انرژی به اجداد ما دربقاء در شرایط کمبود غذا کمک می کرده است، دردنیای امروز به دلیل فراوانی غذا موجب بروز چاقی می گردد.

دکتر Patonمی گوید: درحالیکه ما قادر به اصلاح ژنتیکی انسان دراین زمینه نیستیم اما انجام آزمایشات درمورد رژیمهای کمکی میتواند اطلاعات مفیدی را برای رسیدن  به نتایج مشابه دراختیار ما قرار دهد. او می افزاید : شما نمی توانید ژنوم انسان را تغییر دهید اما این تحقیق نشان داد که اگر بخش مشابهی از DNAی انسان را در ماهیچه های اسکلتی فعال کنیم تا مقدار زیادتری انرژی را سوزانده وبه جای  ذخیره کردن، گرما تولید کند شاید بتوانیم از طریق دادن یک ساپلیمنت تغذیه ای به انسان علاوه بر جلوگیری ازچاقی، سبب روشن شدن ماشین متابولیکی سلولی برای سوزاندن انرژی و افزایش میتوکندری شویم.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/10/131002185245.htm